Vloot

Lelievletten

De waterscouts zeilen in lelievletten. Dit is een stalen zeilboot, van ongeveer 5,5 m lang en 1,8 m breed. Het is een veelzijdig bootje waarmee je kunt zeilen, roeien en wrikken.

De originele lelievlet heeft een zeiloppervlak van 12,5 m2. Hiermee gaat de lelievlet niet erg hard, maar is hij heel geschikt om in te leren zeilen. De Gaos en de Thiassi hebben enkele lelievletten opgewaardeerd door er een 16 m2 grootzeil en een kluiver op te zetten. Eén vlet, de Telemachos, is omgebouwd tot een tweemaster, dit is vrij uniek in de scouting wereld.

Zeilboot type Lelievlet

MS Eros

Motorbood Eros

De Eros is een eigen gebouwd motorschip, te water gelaten in 1992. De stuurhut is voorzien van zitgelegenheid voor 5 personen naast de schipper. Het motorruim bevindt zich onder de stuurhut en bevat de krachtige DAF 825M met wel 175 pk. In het vooronder bevindt zich een klein keukentje, een toiletruimte en 5 slaapplekken.

Historie

Begin jaren negentig ontstaat bij de Musinga-Rijn het plan voor de Hippias om zelfstandig, in eigen beheer een motorboot te gaan bouwen. Alle kennis, ervaring en relaties van onze groepsleden werden ingezet en nadat een prachtig ontwerp was gemaakt en er gerekend werd aan romp, motor en schroef, verrees er vanuit een berg plaatstaal een motorschip.

Voor het NaWaKa 1992 ziet de MS Eros het water en met enige trots verschijnt de Musinga-Rijn dat jaar met de zelfgebouwde Eros op het NaWaKa. Het schip vaart en manoeuvreert prima en kan met gemak tientallen vletten slepen!


MS Orion

De Orion is een eigen gebouwd motorschip, te water gelaten in 1997. Het schip bevat een roef waarin naast een keuken, toilet slaapgelegenheid is voor 5-7 personen. Het motorruim bevat de krachtige DAF 825 Turbo die tot 204 pk levert.

Historie

Na de succesvolle bouw van de Eros in 1992 binnen de Musinga-Rijn, is er met de opgedane ervaring op zak, een paar jaar later gestart met de bouw van de tweede motorboot van geheel eigen makelij: de Orion. Het NaWaKa 1997 was het eerste zomerkamp dat de Orion meemaakte.


MS Adonis

Motorbood Adonis aan wal

De Adonis is een eigen gebouwd motorschip. In het midden van het schip ligt een DAF 575 motor. Vooronder zit een kleine opbergruimte, het schip is af te sluiten met een dekzeil. Er zijn geen echte slaapplekken aanwezig op het schip.

Historie

De Adonis is een geheel in eigen beheer ontworpen en gebouwd slepertje. In 1997 is de toenmalige Thiassi-stam van de Musinga-Rijn gestart met de bouw. Omdat de doelstelling was om –indien mogelijk– nog voor het NaWaKa te varen, is er als motor een Mercedes automotor van 105 pk ingezet. We voeren zogezegd in de tweede versnelling, want met een echte versnellingsbak en een verstelbare schroef heb je geen keerkoppeling nodig.


GMS Rival

De Rival is in 1981 uit de vaart gegaan als binnenvaartschip. In oktober 1982 is MS Rival met de schipper en al, bij onze groep gekomen. Het achterschip en het vooronder is geheel origineel gelaten. In het ruim van het schip is een verdieping met opbouw gemaakt.

Historie

Het ruim is geheel afgetimmerd waarbij 5 hutten met ieder 5 slaapkooien en wastafel zijn gemaakt. Daarnaast zijn er nog 2 hutten en 3 toiletten. Op de verdieping is in de opbouw een leefruimte gecreëerd waar met 40 man gezeten kan worden. Ook is er een ruime keuken. Voorop is er in de kuip nog zitruimte om lekker bovendeks van de zon te genieten!

De aandrijving is de afgelopen jaren geheel gereviseerd. Voor de Kromhout hoofdmotor zijn in Tsjechië twee nieuwe zuigers gegoten, waarna de cilinders zijn uitgedraaid. Bij de laatste hellingbeurt is er een nieuwe schoef onder gemonteerd en in het afgelopen jaar is de keerkoppeling gereviseerd. Dit alles heeft veel moeite gekost, maar is beloond met weer een uitsteken varend schip. De gemiddelde snelheid is nu weer ongeveer 10 km/uur.